تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

love types

خیلی قبل ها تستی را در سایت ایران ذهن زده بودم مبنی بر تست شخصیت mbti. این تست در جهان بسیار مطرح و معتبر است و کتاب های زیادی بر اساس شخصیت شناسی mbti در بابِ ازدواج و کار مناسب با تیپ شخصیتی نوشته شده است اما هیچ کدام به اندازه کتاب جدیدی که بر این اساس خواندم برای من کاربردی و تاثرگذار نبوده است. در کتاب انواع عشق که توسط بنیاد فرهنگ زندگی منتشر شده به صورت کاربردی و با بیان مثال و با زبانی روان و شیوا با تیپ شخصیتی خود آشنا می شوید و می فهمید که چه تیپ هایی مناسب ازدواج با شما هستند، کجا می توانید او را ملاقات کنید. وقتی او را دیدید با طرح چه سوالاتی تیپ شخصیتی او را دریابید. وقتی فرد مناسب تان را ملاقات کردید از چه شیوه ای و تکنیکی استفاده کنید تا بتوانید او را به خود جذب کنید. حالا بعد از خواندن این کتاب در ذهنم تمام 16 تیپ شخصیتی حک شده است و می توانم آن ها را راحت تر از قبل تشخیص دهم. نویسنده کتاب الکساندر اویلا و مترجم آن فرشید قهرمانی است. کتاب انواع عشق ابتدا با یک تست 4 قسمتی، تیپ شخصیتی شما را مشخص می کند. سپس تمام 16 تیپ شخصیتی را با جزئیات و با تمرکز بر روی ازدواج توضیح می دهد. برای درک آسان تر، نویسنده این کتاب 16 تیپ شخصیتی را به 4 گروه جستجوگران معنی، جستجوگران دانش، جستجوگران امنیت و جستجوگران هیجان تقسیم کرده است و برای مثال برای تیپ شخصیتی من چند تیپ را پیشنهاد داده که ازدواج با آن ها می تواند ازدواجی مناسب باشد اما هر کسی می تواند با شناخت سایر تیپ ها، همسر مناسب خود را از میان سایر تیپ ها نیز انتخاب کند. 

برای مثال تیپ شخصیتی خود من INFJ بود که نام این تیپ را نویسنده، نویسنده عارف نهاده که از زیر مجموعه جستجوگران معنی است و من ترجیح می دهم همسرم تیپ ESTP داشته باشد که دقیقا نقطه مقابل تیپ من است و زیرمجموعه جستجوگران هیجان به حساب می آید و نام تیپ شخصیتی اش اهل زد و بند است.   

 

جستجوگران معنی : 

فیلسوف ایده آل گرا (INFP) 

نویسنده عارف (INFJ) 

فیلسوف اجتماعی (ENFP) 

معلم رشد (ENFJ) 

جستجوگران دانش : 

حکیم (INTP) 

کارشناس (INTJ) 

نوآور (ENTP) 

ژنرال (ENTJ) 

جستجوگران امنیت :  

مراقب (ISFJ) 

سرپرست (ISTJ) 

میزبان وظیفه شناس (ESFJ) 

سنت گرا (ESTJ) 

جستجوگران هیجان : 

هنرمند لطیف (ISFP) 

صنعتگر (ISTP) 

اهل عمل (ESFP) 

اهل زد و بند (ESTP)

نظرات 12 + ارسال نظر
گلابتون بانو چهارشنبه 17 مهر 1392 ساعت 23:54 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

منم این تست رو قبلا انجام دادم و طبق این تقسیم بندی در گروه جستجوگران امنیتم!

البته تست کتاب با تست تویسایت ایران ذهن فرق داره

اندر احوالات شنبه 20 مهر 1392 ساعت 15:04 http://andarahvalat30.blogfa.com

من ENFJ هستم چقدر بهم نزدیکیم
ولی سمیه جونم همسرت نباید کدش دقیقا مخالف تو باشه این اشتباهه
باید حداقل دو تا کد شبیه به هم داشته باشید

آخه این کد جزو پیشنهادهای خود کتاب بود

صبا یکشنبه 21 مهر 1392 ساعت 00:31

چه جالب با اینکه دیگه فرقی نمی کنه ولی بدم نمیاد بدونم خودم و همسرم چه تیپی هستیم !!!

این تست برای خودشناسی به طور کلی اما میشه برای پیدا کردن همسر مناسب و یا حتی شغل مناسب هم استفاده بشه

نرگس یکشنبه 21 مهر 1392 ساعت 14:57

کتاب هایی که نویسنده هاش تایگر ان تایگر هستند رو خوندی ؟ یکیش همسر مناسب شما است که دقیقا موضوعش همینه که گفتی دکتر شیری سر کلاس ما یک قسمتهایی رو از روی این کتاب می گفت کتاب اصلی هم تکنیک های شخصیت خوانی نوشته همین تایگر هاست من فکر نمی کردم تو j باشی یادم باشه این دفعه که دیدمت یک گپی در این مورد با هم بزنیم راستی جات هم در قرار هامون خیلی خالیه هاااا دلم برات تنگ شده قرار ابان ماه رو میای ؟

به به نرگس خانم خانم خونه مجازی منو روشن کردید
اتفاقا اون کتاب رو دارم اما نخوندمش حالا بعد از این کتاب باید بذارم توی برنامه ام
نرگس من به شدت j هستم یعنی اگه از قبل ندونم باید چیکار کنم و کجا برم استرس می گیرم شاید به برنامه ای که ریختم عمل نکنم اما حتما باید از قبل هماهنگ باشه همه چیز حتما اما یادت باشه صحبت کنیم در این مورد. قرار آبان رو هم تمام تلاشم رو می کنم که از دست ندم

پسر آدم یکشنبه 28 مهر 1392 ساعت 12:49 http://addam.persianblog.ir

اگر به من بگن شخصیت همسرت رو بر اساس انتخاب کن حتما میگم نویسنده عارف. اما راستش خودم دوست ندارم بهم بگن اهل زد و بند. البته شاید در توضیح این کاراکتر تعریف مثبتی باشه اما اسمش منفیه. اصلا بی خیال ازدواج با این همه اختلافی که با هم داریم حتما دعوامون میشه اولیش هم اینه که خیلی از من جوون تری این رو از نوشته هات میشه فهمید نوشته ای که توش اینقدر امید موج بزنه حتما زیر ۳۵ ساله. انشاالله که همیشه امیدوارم باشی اما نسبت به ازدواج با من امیدی نداشته باش

پسر آدم با دختر حوا ازدواج می کنه
سن رو هم درست حدس زدی اما خیلی کمتر از اون چیزی که تو فکر می کنی
می دونی خیلی با نمکی!!!

یاروگفتنی چهارشنبه 22 آبان 1392 ساعت 08:41 http://anidalton.blogfa.com/

براووو! شماهم که بله همشیره جان!!! مشعوف شدیم از هم‌دردی‌تان!!!
امید که بخت شما هم به زودی گشوده شود!

یاروگفتنی چهارشنبه 22 آبان 1392 ساعت 08:47 http://anidalton.blogfa.com/

نیاز به این همه پیچیده کردن مساله نداشت! خوب از همین نوشته‌هات معلومه که کمی تا قسمتی درونگرایی با مایه‌های کمال‌گرایی و خوب طبیعتاً ازدواج با یه برونگرا میتونه پیشنهاد خوبی باشه...
برداشتهای متنوع از یک تئوری واحد روانشناسی و ...!!
ببخشید، ولی گمونم کاسبی خوبیه واسه اینطور نویسنده‌ها، عوض کردن اصطلاحات و کاربرد ذوقی نمادها!

شاید کاسب کارانه باشه اما همین ایده جدیدش جالبه و می تونه در قالب جدید حرف های خوبی یاد بده

صالح سه‌شنبه 20 اسفند 1392 ساعت 10:17

من دنبال INFJهایی که روی اینترنت در مورد شخصیت خودشون صحبت کردن به اینجا رسیدم و INTP هستم ولی مثکه شما سومین پیشنهاد کتاب رو انتخاب کردین :)
امیدوارم موفق باشین.

اینها که قطعی نیست و تشخیصش در آدم ها برای شخص دیگه سخته
ممنونم شما هم موفق باشید و شاد

روزبه دوشنبه 26 اسفند 1392 ساعت 22:15

منم خودم INFJ هستم ولی توی لیست روابط اجتماعی نوشته واسه تیپ INFJ بهترین گزینه ESTJ هست. اون تیپ ESTP که شما فرمودین میشه سایه ما که بهتره نقاط مثبتش رو درون خودمون تقویت کنیم

چه جالب یعنی اینکه چیزهای خوبی که در این تیپ هست در درون خودمون هم هست و باید اونها رو تقویت کنیم. خیلی نکته خوبی بود مرسی

elahe چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ساعت 19:13

سلام ببخشیدمن این کتاب روندارم ولی تستشوزدم ENTPبودم برای این تیپ شخصیتی چه تیپ شخصیتی پیشنهادشده؟خیلی ممنون

elahe چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ساعت 19:59

سلام ببخشیدمن این کتاب روندارم ولی تستشوزدم ENTPبودم برای این تیپ شخصیتی چه تیپ شخصیتی پیشنهادشده؟خیلی ممنون

الهه جان من هم کتاب رو از کسی گرفته بودم و الان ندارم که بهش نگاه بندازم الان می تونی از نمایشگاه از غرفه بنیاد فرهنگ زندگی تهیه اش کنی موفق باشی دوستم :)

صدرا دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 14:05

پیشنهاد می کنم از این سایت هم دیدن کنید. تست های مثلث عشق استرنبرگ و رضایت زناشویی انریچ هم مدل های علمی و خوبی هستند

ممنون ولی دقیقاً از کدوم سایت؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد