تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

5 بیجار فرهنگی

1-چند متر مکعب عشق؛ در روزهای جشنواره فیلم فجر اکران این فیلم هنوز هم ادامه داره، ببینید و از داستان عشق لذت ببرید. از عشق بی مرز، سرخوشی در عشق، نگاه‌های دو عاشق و بعد مخفی گاهشون، آوارگی‌ها و پریشانی‌های دو عاشق و باز عشق و عشق لذت ببرید و گاهی از انسانیت فراموش شده در کشور خجالت زده بشیم.

2-دختر گمشده؛ به کارگردانی دیوید فینچر، فیلمی دو ساعت و نیم پر از هیجان، پر از ترس و دلهره و پر از معما. در روزگاری که فشار اقتصادی می‌تونه روی زندگی یک زوج تاثیر بگذاره و بعد یک داستان پلیسی-جنایی-معمایی رو شکل بده. فیلم دختر گمشده بر اساس یک زمان به همین نام ساخته شده و کارگردانش جایزه گلدون گلوب رو به خاطر بهترین کارگردانی برنده شده. فیلم ساخته 2014 است و ارزش دیدنش رو داره.
جایی از فیلم نیک دون (بن افلک) به ایمی (رزامایند پایک) میگه یک روزی من عاشقت بودم اما بعد تمام کاری که کردیم این بود که از هم متنفر بشیم و سعی کنیم کنترل همدیگر رو به دست بگیریم و برای همدیگه درد ایجاد کنیم، پس چرا می‌خوای با من بمونی و ایمی در جوابش میگه به این میگن ازدواج...

3-تئاتر بالاخره این زندگی مال کیه؟!؛ تئاتری که در جشنواره تئاتر فجر دیدم به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد و بازی نوید محمدزاده، آزاده صمدی و ... تئاتر یک ساعت و نیمه فوق‌العاده جذاب و دیدنی با داستانی عالی از برایان کلارک. داستان مجسمه سازی که در یک تصادف از دست و پا فلج میشه و مجبوره تا آخر عمر روی تخت بیمارستان باشه، فقط برای اینکه زنده بمونه اما خودش این رو نمی‌خواد. خودش معتقده این توهم زنده بودنه و نه زندگی کردن. برای همین تصمیم می‌گیره از بیمارستان خارج بشه تا هر چه زودتر بدون تزریق دارو یا دستگاه بمیره چون معتقده اینطور زنده بودن زندگی کردن نیست.

4-کتاب سگ سالی؛ به نویسندگی بلقیس سلیمانی که نشر زاوش اون رو منتشر کرده. من این کتاب رو چند هفته پیش از یه دوست هدیه گرفتم و همون موقع شروع کردم به خوندن و اونقدر این کتاب کشش داشت که دلم می‌خواست بدونم چی میشه، بالاخره سرنوشت قلندر به کجا می‌رسه. قلندری که عضو سازمان مجاهدین خلق بوده و در گیر و دار دستگیری‌ها و اعدام‌های اوایل انقلاب فرار می‌کنه و میاد روستای خودش، پیش پدر و مادرش و 24 سال بدون اینکه کسی غیر از پدر و مادرش بفهمند در طویله خونه زندگی می‌کنه، فقط برای اینکه اعدام نشه. خط اصلی داستان یعنی زندگی کردن 24 ساله در طویله واقعی است و نویسنده فقط شهر داستان رو عوض کرده. اما نکته اینه که پایان داستان اصلاً خوب نیست. من انتظار پایان بندی بهتری رو داشتم. انگار نویسنده هیچی به ذهنش نرسیده بود و پایان بندی رو در یک نیم صفحه سر هم بندی کرده بود.

5- سه فیلم مزخرف «خانوم»، «تجریش... ناتمام» و «برف»؛ هیچی برای گفتن ندارم جز تلف شدن وقت و هدر دادن پول. هر چند میشه راجع به هر کدومشون یک چیزهای گفت اما ارزش نداره. فقط گفتم که این سه تا فیلم جدید رو نخرید، همین...

نظرات 7 + ارسال نظر
گلابتون بانو پنج‌شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 15:09 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

ممنون بابت معرفی کتاب. کارای بلقیس سلیمانی رو دوست دارم!
تجریش ناتمام رو دیشب دیدم چیز خاصی نداشت اما منو خیلی احساساتی کرد. از دیدنش پشیمون نیستم!

قربان شما

حورا جمعه 17 بهمن 1393 ساعت 13:25

چه فیلمهای خوبی دیدی.

معرفی کردم که شما هم ببینید

نیکو شنبه 18 بهمن 1393 ساعت 12:08 ttp://thebutterflydream.persianblog.ir/

من خانوم رو دوست داشتم. سه تا نمونه بود از اینکه اکثر مردها چقدر برای زنها مایه ی دردسر و زحمت هستن و چقدر ظلم و ستم بر زنها وارد میشه وچقدر باید تحمل کنند و گندکاری های شوهرشون رو ماله بکشن یا بمونن و بسوزن و بسازن یا دلسوزانه به شوهرشون برسن.

آره درسته ولی خانوم بیشتر از وانکه فیلم باشه روایت بود روایت سه برش از زندگی سه زن. داستان نداشت. داستان باید سر و ته و تعلیق و یک سری المان دیگه داشته باشه

آنی دالتون سه‌شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 23:12

تجریش ... ناتمام یه حس نوستالوژیک آشنایی داشت ولی.

اره من موضوع این فیلم و خانوم رو دوست داشتم اما متاسفانه فیلمنامه هاشون خوب نبود

شاه بلوط سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 10:50 http://balot.persianblog.ir/

چقدر دختر گمشده سر و صدا کرد...فینچر کمتر از شاهکار نمیتونه خلق کنه

واقعا فیلم زیبایی بود

غزال جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 12:29 http://gh-restart.blogfa.com/

وسوسه شدم سگ سالی رو بخونم ولی نداشتن پایان خوب از اون چیزایی که عصبیم می کنه. از این نویسنده بازی آخر بانو رو خوندم ولی چندان دوستش نداشتم.
در ضمن خوشبختم از آشناییتون :)

به نظر من ارزشش رو داشت من روند داستان رو دوست دشاتم به خصوص اینکه حجم کتاب کمه
ممنونم من هم خوشبختم از آشناییتون

باشگاه خوانندگان جیم جمعه 14 فروردین 1394 ساعت 17:20 http://jeem.ir

سلام
وبلاگتون در روزمره آنلاین سایت جیم معرفی شد.:)

سلام
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد