تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

life of pi

در پیچ جاده ای لغزنده هنگام گرفتن ترمز اتومبیل، وقتی نمی دانی این پیچ لغزنده و سخت را که می گذرانی هنوز زنده ای یا نه. آن موقع ترس و امید حسی است که تومان و برای لحظاتی اندک تو را فرا می گیرد. امیدی که آن لحظه داری تنها به منبعی فراتر از نیرو و قدرت انسانی است. امید به منبعی که می دانی فراتر از محاسبات عقلانی می تواند تو را نجات دهد. نام آن منبع عظیم و قدرتمند می تواند الله باشد، پسر خدا باشد یا نام خدایان هند و بودا. هر چه هست خدا همان خدایی است که در سختی ها به او تکیه می کنیم و بنا به گفته قرآن مسلمین، بعد از پایان یافتن سختی و مشقت او را از یاد می بریم.

پی پسر هندی در سفر پر مخاطره اش پس از غرق شدن کشتی حاوی خانواده و حیوانات باغ وحششان، آنجایی که هیچ امیدی ندارد، آنجایی که به گفته خود او فکر می کرده خدا او را به حال خود رها کرده، آنجایی که به نظر می رسده خدا به رنج تنهایی او در دریا کنار یک ببر بنگالی اهمیت نمی دهد، خدا به داد او رسیده و باز به گفته خود او در تمامی زمان ها خدا حواسش به او بوده. به او جای استراحت داده و نشانه ای تا سفرش را برای زنده ماندن ادامه دهد.


پی که نام اصلی اش بسیار طولانی بوده و همسالانش با واژه ای نامناسب نام او را صدا می زدند، تصمیم می گیرد نام خود را به صورت مخفف به پی تغییر دهد که یادآور عدد پی ریاضی است که نشان دهنده شعاع دایره باشد. گویی که او مرکز جهان است و من را یاد این شعر حافظ می اندازد که در دایره قسمت ما نقطه پرگاریم. گویی بعضی چیزها در سرونشت ما مقدر شده و خدایی که ممکن است خیلی ها بودنش را باور نداشته باشند، مقدر کرده که در زندگی ما همه رنج ها و سختی هایی وجود داشته باشدتا از خلال آن ها معنای زندگی را دریابیم.

فیلم زندگی پی قرار است به ما بگوید که خدایی هست. نمی دانم بعد از دیدن این فیلم کسانی که بودن خدا را منکر می شوند حضور او را در زندگی شان حس خواهند کرد یا نه اما مطمئنم به یاد آن لحظات سخت زندگی شان می افتند که دلشان می خواسته کشتی زندگی شان در لنگری مطمئن توقف کند و آن لنگر مطمئن قطعاً نیرویی فراتر از نیروی فکر و تعقل آدمی است.

 

نظرات 9 + ارسال نظر
خوشی شنبه 2 شهریور 1392 ساعت 23:37

این فیلمو دیدم
عالی بود
اصن وسط فیلم نمیتونستم پلک بزنم انقدر محو شده بودم

من هم فیلم رو خیلی دوست داشتم

فاطمه اورجینال چهارشنبه 6 شهریور 1392 ساعت 23:06 http://Originaal.persianblog.ir

من این فیلم رو داشتم اما حس میکردم نباید جالب باشه!
پریروز توی ریدر تیترت رو که دیدم وسوسه شدم برم ببینمش...حتی متن پستت هم نخوندم که بعدا بیام بخونم و الان خوندم و خواستم تشکر کنم که برام ایجاد انگیزه کردی که یه فیلم خوب رو از دست ندم

دلم برات تنگ شده سمیه!تهرانی؟

چه خوب که فیلم رو دیدی و چقدر خوشحالم که متن من باعثش شده
نه هنوز خانمی دلم برات تنگ شده

اندر احوالات جمعه 8 شهریور 1392 ساعت 15:27 http://andarahvalat30.blogfa.com

می خواستم بگم گزارش جلسه رو بنویس من لینک کنم
تو هم نرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

نه من هم نبودم

فروز مامان دیانا شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 09:12 http://ma1ma.blogfa.com

عزیزم خیلی وقته تو جمع ما نیومدی . دلخوری از ما یا اینکه فرصتش رو نداری ؟[ناراحت] دوست دارم این هفته حتی کم رنگ ولی حضورت رو ببینم . اگه برای سوژه بعدی نظر خواصی داری خبرم کن لطفا ً

دلخوری چرا واقعا فرصتش رو ندارم

فروغ(رد پاهایم) شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 15:45

ممنون بابت معرفیش
با تعریفی که ازش کردی فکر میکنم خوشم بیاد

فیلم خوبیه فروغ جان حتما ببینش

aida دوشنبه 11 شهریور 1392 ساعت 01:27 http://dali.blogsky.com

دیدمش فیلم قشنگیه

فیلم قابل تاملی و زیباییه

عدنان دوشنبه 11 شهریور 1392 ساعت 21:30 http://zare-ravanshenas

سلام بر شما..این فیلم رو پارسال دوبار دیدم و ب همه دوستان توصیه نمودم..فیلم با کیفیت بالا و داستان پردازی قوی تونست جایزه اسکاربهترین کارگردانی رو مال خودش کنه...پیشنهادمیکنم فیلم دیوانه ای از قفس پرید جک نیکلسون رو ببینید.

2وبلاگ جدیدطراحی نمودم ادرسش در اخرین پست وبلاگمه..شما رو ب بازدید دعوت می کنم

ممنون خدمت می رسم

بهاردخت جمعه 15 شهریور 1392 ساعت 00:57 http://bahar-dokht.blogfa.com/

من قسمتهایی از این فیلم را در تلویزیون خودمان دیدم! فوق العاده بود!!
البته کامل نشان نداد! دوست دارم کامل ان را ببینم!

حتما ببینش فیلم خیلی خوبیه

امیر شنبه 16 شهریور 1392 ساعت 14:23 http://withouteyeglass.persianblog.ir/

اوایل فیلم که می خواهد مذهبش را انتخاب کنه را خیلی دوست داشتم...

و اینکه آزادی انتخاب رو داشته و تونسته چند دین رو امتحان کنه خیلی خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد