تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

تهران نوشت

دل‌نوشته ها، تحلیل فیلم و کتاب

نرسیده به پل ِ وصل

مهتاب، آیدا و رویا سه دخترند هم سن و سال من و تو. سه دختر با آرزوهای ممکن و دست یافتنی. سه دختر با حس های مشابه من و تو. با حس پشت سر گذاشتن گذشته و امید به آینده.

" اینجا نرسیده به پل ... " اولین نوشته آنیتا یارمحمدی 26 ساله ای است که داستان مهتاب و آیدا و رویا را روایت می کند. در واقع او داستان نمی گوید، خود زندگی این سه دختر دهه شصتی را برایمان بازگو می کند. داستان جوان های نسلی که مهم ترین حرف های زندگی شان را نگفتند، تایپ کردند! اینجا نرسیده به پل، داستان نیست، خود زندگی است. زندگی یعنی همینی که دارد می گذرد. چه حالمان خوب باشد چه خراب، می گذرد.

اینجا نرسیده به پل داستان سفر ِ سه نفری است که از بهشت هایشان رانده شده اند و حالا باید سفر زندگی خود را آغاز کنند. تا پایان داستان ممکن است خواننده منتظر یک اتفاق باشد، اما تا پایان اتفاق خاصی نمی افتد، شخصیت های داستان در جریان بازگو کردن زندگی شان گویی خود را می یابند و به درک تازه ای از زندگی می رسند و سفر زندگی شان آغاز می شود.

مهتاب که برای ادامه تحصیل از همدان به تهران آمده، دلش نمی خواهد فوق لیسانس بخواند. دوست دارد کاشت ناخن یاد بگیرد و برای خودش کار و کاسبی راه بیاندازد و مستقل شدن را تجربه کند. او از بهشت حمایت خانواده بیرون می افتد. هر چند حمایت نسبی مادرش را هنوز در کنارش دارد. اما او تصمیم خودش را گرفته نه دلش می خواهد فوق بخواند و نه دلش می خواهد به شهرشان برگردد.

آیدا که برای خواندن رشته ادبیات فارسی از اصفهان به تهران آمده از بهشت عاطفی اش بیرون افتاده و حوصله درس و دانشگاه را ندارد. مجبور می شود خیلی از درس هایش را یکی یکی به خاطر غیبت و نرفتن سر کلاس ها حذف کند.

رویا که در واقع صاحب خانه مهتاب و آیدا است معلم زبانی است که در آموزشگاه تدریس می کند. او که از بهشت عاطفی عمیق تری رانده شده ، یک بار طلاق گرفته و یک بار عشقش او را ترک کرده و به خارج از کشور رفته. او در سفر قهرمانی اش به رابطه کینه وارش با پدر و نا مادری اش فکر می کند و سفرش سخت تر از دو دختر دیگری است که حالا غیر از هم خانه و مستاجر، دوستان او هم محسوب می شوند. به قول همکارش، رویا آدمی است که آرامش می خواهد و ثبات.

هر سه شخصیت داستان، زندگی خود را از کودکی تا به امروز گویی برای شخصی خیالی بازگو می کنند یا در دفترچه ای می نویسند. اما در واقع مرور زندگی شان باعث می شود به تصمیم گیری های جدیدی برسند و روند زندگی شان آرام و بی صدا تغییر کند. در واقع این فکر و دید آن هاست که عوض می شود .

اینجا نرسیده به پل به نظر من یک ضعف مهم داشت و آن اینکه زبان هر سه شخصیت داستان یکی بود و اگر بالای هر فصل اسم شخصیت نوشته نمی شد، متوجه نمی شدیم این الان آیدا است که حرف می زند یا مهتاب یا رویا. منظورم از زبان داشتن لهجه نیست بلکه زبان مخصوص به هر شخصیت در داستان وجود نداشت و گویی یک نفر دارد زندگی سه نفر را با یک زبان و به یک شکل بیان می کند.

نظرات 9 + ارسال نظر
گلابتون بانو دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 02:52 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

مشتاق شدم بخونمش.باید جالب باشه.
این ضعفی که گفتی قطعا ضعف بزرگیه!

قطعا اگر این ضعف نبود رمان بی نظیری میشد

نیره دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 13:48 http://salimi.blogfa.com

خیلی وقته رمان ایرانی نخوندم.

من هم خیلی وقت بودم اصلا رمان نخونده بودم

صبا دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 14:17 http://sabar766.blogfa.com/

قالب نو مبارک( جدیده دیگه !؟ دیگر که ندیدم ؟ آخه یک وقتایی دوزاریم دیر میافته !)

سمیه جان دیگه توی یک رب مانده نمی نویسی ؟
نوشته هات خیلی قشنگن .

+ قشنگ توصیف کردی کتاب رو .
خیلی سرم شلوغه . دلم پر می کشه برای کتاب خوندن سرفرصت . یک زمانی هفته ای سه ، 4 تا کتاب از کتابخونه می گرفتم میخوندم. حالا چند ماهه که فقط سه ، چهار تا کتاب خوندم !:(

مرسی بله جدیده خانومی
نه عزیزم دیگه نمی نویسم اونجا
من هم چند وقتی بود کم کتاب خونده بودم و دلم تنگ شده بود اما الان به این نتیجه رسیدم که نیار نیست حتما فراغ بال داشته باشی توی همین شلوغی های روزمره هم میشه خوند

پسر آدم دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 15:21 http://addam.persianblog.ir

من هم دلم میخواد همون کوتاه با عشق رو زندگی کنم. اما انگار عمر دراز شده و عشق کوتاه

عشق باشه حتی شده کوتاه

حمدالله لطفی دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 15:49 http://shabanehaye-bito.blogfa.com/

سلام وتشکر شما
با اشتیاق خواندمتان
به لینک هام سنجاق شدین



.

سلام ممنون دوست عزیز

ملیحه دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ساعت 16:08 http://mindofagirl.blogfa.com/

منم بعدها که پول دار شدم میرم کتابش رو میخونم.ببینیم این دهه شصتی،دهه شصتی که میگن چیه قضیش؟

کسانی که بین سال های 60 تا 69 به دنیا اومدن رو میگن دهه شصتی

آیدا سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1392 ساعت 22:30

مرسی بخاطر معرفی این کتاب . بدجوری به هوس افتادم که بخونمش که دستم بهش نمی رسه

خواهش می کنم ایشالاه گیر بیاری و بخریش و بخونی و لذت ببری

یک تجربه ساده چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 ساعت 12:46 http://ektajrobeh.blogfa.com/

خیلی زیبا خلاصه کرده ب.دید، نقد آخر هم جالب بود، ممنون.

خواهش می کنم امیدوارم که بتونید کتاب رو بخونید و لذت ببرید

ابوذر چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 ساعت 13:00 http://nasimdaragaz.ir

سلام دوست عزیز ممنون که به وبم اومدی
اری مطالب وب دکتر شیری زیباست
گذاشتم تا دوستان منم استفاده کنند

سلام خواهش می کنم موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد